måndag 13 maj 2013

Färga garn med Koolaid

Häromveckan lyssnade jag på Stickwithus podcast och deras garnfärgningsavsnitt och jag riktigt kände hur en gammal färgningslängtan tog tag i mig och jag har beställt både garn för färgning och riktiga färger från Landscape, som jag nu väntar med spänning på. Igår satt jag dock och tentaläste religionspsykologi, hade jättetråkigt och beslöt mig för att jag bara var tvungen att färga garn. Då får man ta vad man har...

För några år sedan höll jag på lite med Koolaid färgning det vill säga man använder sig av överfärgade amerikanska saftpulver för att färga garn och jag har fortfarande en hel del påsar liggande. Det är ganska enkelt och roligt, dessutom hittade jag en härva ofärgat sockgarn 75% ull och 25% bambu som jag hade liggande.






Om nu någon undrar hur vanlig saftfärg kan fungera så tänkte jag att jag visar hur jag gjorde:



Jag började med att lägga härvan på 100 g i ca 2 liter vatten med 2 msk ättika i.


Samtidigt löste jag upp pulvret i vatten, här använde jag tre påsar till en liter vatten. Det är bra att vänta en stund så att färgen verkligen löser sig annars kan man få ett väldigt ojämnt resultat. Just den här smaken  heter "Tropical Punch"


Sen la jag ner garnet och såg till att färgen kom åt överallt innan jag ställde allt på spisen och värmde upp det tills precis innan det började koka och sen fick det sjuda så en stund. Jag rörde om försiktigt några gånger.


Det här är lite som trolleri, för samtidigt som garnet blev rödare, så försvann färgen från vattnet. Oftast brukar vattnet bli klart här, men med just detta färgpulvret blev vattnet istället mjölkaktigt.


Sen fick garnet svalna lite. Man får inte utsätta garnet för för stora temperaturskillnader.


Sen sköljde jag ordentligt med ljummet vatten.




I slutet av sköljningen tvättade jag med en liten mängd ulltvättmedel och sen fick garnet även låna lite av mitt hårbalsam från Lush, som faktiskt innehåller lanolin och som jag tror gör garnet lite mjukare.


Sen sköljde jag en sista gång


Och sen fick det garnet torka.


Voila! Jag tro det skall bli en bebiskofta. De fina knapparna som kom på posten idag från Magasin Duett passar ju perfekt!
Koolaid har jag köpt här, det har funkat varje gång.



1 kommentar:

ANNEPÅLANDET sa...

Hei! Det er morsomt å farge garn med KoolAid, det har jeg også prøvd.
Det er lurt å skylle med eddik til slutt også, så fibrene lukker seg og fargen sitter bedre. Og det ble jo en nydelig farge!